اعتماد به نفس کلید خوشبختی است

اعتماد به نفس کلید خوشبختی است-min

اعتماد به نفس کلید خوشبختی است.

اعتماد به نفس به معنای اعتماد داشتن به توانایی ها، استعدادها، دوست داشتن و منحصر به فرد دانستن خود و یک رکن اساسی برای موفقیت در زندگی است، به طوری که زمان مواجهه با افراد موفق می‌توانید اعتماد به نفس را در گفتار و رفتار آن‌ها به صورت واضح حس نمایید.

این افراد زمانی که با کار یا موقعیت جدیدی روبه رو می‌شوند به خود می‌گویند من می‌توانم، من به درست ترین نحو احسنت آن را انجام خواهم داد و به توانایی خود باور قلبی دارند یک روحیه خودباوری در آن‌ها موج می‌زند و این خودباوری باعث موفقیت روزافزون آن‌ها می‌شود.

اگر بتوانیم اعتماد به نفس را در خود افزایش دهیم نه تنها در شغل بلکه در زندگی شخصی خود نیز به جایگاهی خواهیم رسید که همیشه در آرزوی آن بوده‌ایم.

در این مقاله سعی داریم که دلایل علائم کمبود و راه های افزایش اعتماد به نفس را به شما همراهان گرامی معرفی نماییم.

دلایل عدم اعتماد به نفس

در اکثر مواقع ریشه اعتماد به نفس یا عدم آن به دوران کودکی افراد بر می گیرد،

در دوران کودکی اتفاقات مثبت و منفی برای کودک می افتد که باعث می شود فرد با اعتماد به نفس یا بدون آن رشد کند و در زندگی و آینده آن نیز تأثیر بسزایی بگذارد. اتفاقات منفی نظیر:

  • بی توجهی پدر مادر
  • تنبیه زیاد کودک
  • تحقیر کردن آن‌ها
  • تبعیض قائل شدن بین افراد خانواده
  • مقایسه شدن دائم
  • عدم تأیید شدن
  • دعوای بزرگترها
  • ضربه روحی: سوء استفاده جنسی، جسمی و عاطفی
  • مورد خشونت قرار گرفتن توسط همکلاسی‌ها

اعتماد به نفس 2 تحقیر کودکان

 

علائم کمبود اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس در زندگی افراد تأثیر زیادی می‌گذارد به نحوی که در برخی مواقع باعث می شود فرد از اجتماع دوری کند و نهایت سخت گیری و قضاوت‌های نادرست را نسبت به خودش به عمل آورد و هیچ گونه لذتی از زندگی نبرد.

برای اینکه بتوان با آن مقابله کرد باید علائم آن را شناخت. همان‌طور که یک پزشک اول علائم بیماری را شناسایی می کند و بعد به درمان آن می پردازد ما نیز اول به شناخت علائم آن و بعد از آن به دنبال راه حلی برای رفع آن‌ها و افزایش اعتماد در خود می‌پردازیم.

در زیر به برخی از علائم کمبود اعتماد به نفس اشاره خواهیم کرد

ناتوانی در برقراری ارتباط

یکی از علائم فقدان اعتماد به نفس عدم توانایی فرد در برقراری ارتباط است. فرد از اینکه در اجتماع فرار گیرد خجالت می‌کشد و خود را در حد افراد دیگر نمی‌داند و همیشه احساس می‌کند مورد تمسخر از طرف بقیه قرار می گیرد. این افراد حتی در جمع قادر به صحبت کردند نیستند به دلیل اینکه فکر می کند بقیه به حرف های آن‌ها توجه نخواهند کرد و همچنین به حرف هایش خواهند خندید.

عدم مهارت نه گفتن

یکی دیگر از علائم عدم اعتماد به نفس نداشتن مهارت نه گفتن است. این افراد به دلیل ترس از دست دادن اطرافیان و برای جلب رضایت آن‌ها همیشه در مقابل خواسته هایشان، حتی خواسته های غیر منطقی که بر خلاف نظر و احساس خودشان باشد موافقت می کنند و توانایی که به آن‌ها نه بگویند ندارند.

از تغییر هراس دارند

افراد فاقد اعتماد به نفس از ایجاد تغییر در زندگی به دلیل اینکه نتواند آن را مدیریت کند می ترسند. آن‌ها دوست دارند همیشه سکون حاکم زندگی‌شان باشد و هیچ حرکتی در جهت خروج از منطقه امن خود نمی کنند.

همیشه به خود می گویند نمی توانم

این افراد به دلیل اینکه خود را باور ندارند و فاقد روحیه خود باوری هستند تمام مدت به خود می گویند من نمی توانم و این باعث از دسترس خارج شدن موفقیت آن ها و کاهش اعتماد به نفس شان می شود.

مقایسه کردن خود با دیگران

افراد فاقد اعتماد به نفس دائماً خود را با دیگران مقایسه می کنند و دیگران را در اولویت زندگی خود قرار می دهند که این باعث از دست رفتن آرامش در زندگی شان می شود.

توجیه کردن

این نیز یکی از علائم فقدان اعتماد به نفس است. این افراد دائماً کار خود را توجیه می کنند و زمانی که اشتباه یا خطایی از آن‌ها سر می زند آن را قبول دار نشده و با انداختن گردن دیگران از زیر مسئولیت آن شانه خالی می کنند.

افسردگی

افراد فاقد اعتماد به نفس به دلیل اینکه فکر می کنند مورد تمسخر دیگران واقع شده از اجتماع دور می شوند. احساس می کنند راهی برای پیشرفت و هیچ استعدادی برای اینکه زندگی ایده آلی برای خود بسازند ندارند و این باعث افسرده شدن آن‌ها می شود.

راه های افزایش اعتماد به نفس

اعتماد-به-نفس-1-اعتماد-به-نفس-واقعی-min

اعتماد-به-نفس-1-اعتماد-به-نفس-واقعی-min

همان‌طور که تا الان گفتم داشتن اعتماد به نفس باعث آرامش و پیشرفت در زندگی می شود و افراد موفق دارای این خصیصه هستند.

حال که با علائم کمبود آن آشنا شدیم باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن علائم و افزایش اعتماد به نفس بپردازیم در زیر به برخی از راه های افزایش آن اشاره نموده ایم

نه بگویید

باید باور کنیم که نه گفتن محترمانه باعث ترد شدن ما نمی شود و این فقط در ذهن ما است که نه گفتن به افراد باعث می شود آن ها را از دست دهیم. پس از همین امروز به خواسته هایی که بر خلاف میل شماست و باعث ناخشنودی شما می شود نه بگوید تا احساس آرامش را تجربه کنید و با این کار اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز گردانید.

تهیه یک فهرست از نقاط ضعف و قوت خود

یک فهرست از نقاط ضعف و قوت خود یادداشت کنید و در پی رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود باشید.

روزانه ورزش کردن

ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ورزش کردن باعث نشاط شما می شود و این خود اعتماد به نفس شما را بالا خواهد برد.

دست از گفتن من نمی توانم بردار 

در برخورد با کار و اتفاقات جدید به خود این اطمینان را دهید که شما به خوبی از پس آن بر خواهید آمد و آن را به درست ترین نحو ممکن مدیریت خواهید کرد. همیشه به خود بگویید من لایق بیشتر و بهتر از این ها هستم و با این کار اعتماد به نفس خود راافزایش دهید.

 

اعتماد به نفس 4 من می توانم

 

از مقایسه خود با دیگران دست بردار

بدانید که همه ی افراد نقاط ضعف و قوت خود را دارند و هیچ کس از شما بالاتر یا پایین تر نیست.

مسئولیت پذیر بودن

خطاهای خود را بپذیرید و به جای اینکه وقت خود را صرف توجیه آن کنید صرف برطرف کردن ایراد و خطاهای خود نمایید. و بدانید که پذیرش خطا راهی برای افزایش اعتماد به نفس است.

به یادگیری چیزهای جدید بپردازید. مطالعه کردن را در برنامه روزمره خود قرار دهید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

تمیز و شیک لباس بپوشید

زمانی که تمیز و شیک لباس می پوشید باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. و افراد دیگر نیز نسبت به شما نگرش مثبتی پیدا می کنند و این می تواند شروعی برای مکالمه لذت بخش با آن ها شود که خود این سبب بالا بردن اعتماد به نفس شما می شود.

قاطعانه و جذاب صحبت کنید

همیشه با صدا و لحن ملایم و مؤدبانه صحبت کنید، شمرده و بین صحبت هایتان مکث کنید.

به طرز ایستادن و نشستن خود دقت کنید. طرز ایستادن، افراد محکم و مقتدر ایستادن اعتماد به نفس را در فرد نشان می دهد و این را به دیگران نیز القاء می کند.

از تغییر نترسید و در مواجه با آن اقتدار خود را از دست ندهید دل خود را به دریا زده و با آن مواجه شوید. پذیرش تغییر راهی برای به دست آوردن اعتماد به نفس است

همان‌طور که فهمیدیم برای موفقیت نیاز به بالا بردن اعتماد به نفس خود داریم تا حق واقعی خود را از این زندگی کسب نماییم. برای داشتن زندگی ایده آل خود تلاش کنید و بدانید فردی بهتر از خود شما در زندگی‌تان وجود ندارد. شما مستحق داشتن بهترین ها هستید.

شما قادرید با اعتماد به نفس هر آنچه را که در رویای خود می‌بینید به واقعیت تبدیل کنید.

پیشنهاد من به شما عزیزان دلی که قصد بالا بردن اعتماد به نفس خود و کسب موفقیت های روزافزون دارید این است که از محصول کلاس مجازی  8جلسه ای  و دوره غیر حضوری خودباوری، عزت نفس و اعتماد به نفس حتماً استفاده کنید و تأثیر حیرت انگیز آن را در زندگی و کار خود نظاره گر باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *