مدیتیشن را دریابید

مدیتیشن را دریابید-min

مدیتیشن در یک جمله کوتاه یعنی؛ سلطه بر ذهن

در مدیتیشن ذهن بر شما نفوذ ندارد بلکه این شمایید که بر ذهن تسلط دارید البته اگر نگوییم که تمام وجود انسانی یعنی ذهن!!!
وقتی مشکلات به سمت شما هجوم می‌آورند، وقتی فکر می‌کنید دیگر چاره‌ای برایتان نمانده، زمانی که نمی‌توانید افکارتان را جمع و جور کنید، هنگامی که به زمان و زمین بد و بیراه می‌گویید، آن هنگام که فکر می‌کنید سنگینی دنیا فقط بر دوش شماست برای رهایی چه می‌کنید؟ چاره کار کجاست؟ آیا راهی هست که آرامش درونی خود را بازیابید بدون این که ضرر دیگری به جسم خود وارد کنید؟ بله؛ چاره کار مدیتیشن است در ادامه خواهیم گفت چگونه.

فواید مدیتیشن

آیا هیچ گاه فکر کرده‌اید چرا شما، این همه درد درونی دارید بدون اینکه علت آن مشخص باشد. خودتان را به دکتر نشان می‌دهید بعد از یک سری آزمایشات متعددی که روی شما انجام می‌گیرد در نهایت به شما گفته می‌شود منشأ دردهای شما اعصاب است و کلی داروی اعصاب برای شما تجویز می‌شود. درسته! شما با خوردن این داروها کمی تسکین پیدا می‌کنید مثلا روده تحریک پذیر شما تا حدودی آرام می‌شود اما واقعا منشأ همین خرابی اعصاب از کجاست؟ آیا غیر از استرس‌هایِ پی‌درپیِ کاری و آموزشی و… است.

استرس به هر روشی کم شود اضطراب هم کم می‌شود. اضطراب هم به تنهایی منشأ بسیاری از مشکلات روزمره من و شماست؛ مثل ترس مداوم از اتفاقات ناخوشایند آینده که ممکن است به هر حال رخ بدهد و خود این ترس‌ها باعث عصبانی بودن و غمگین بودن هر لحظه ما می‌شود.

همچنین ممکن است شما تمرکز حواس نداشته باشید مثلا دارید خودتان را برای یک آزمون آماده می‌کنید هر چه می‌خوانید انگار نه انگار؛ یا چیزی متوجه نمی‌شوید و یا متوجه می‌شوید اما فوری آن را فراموش می‌کنید. منشأ این حواس پرتی چیست؟ نداشتن تمرکز روی کار یا مطلب!

دوستان من؛ آیا می دانید چرا افسرده می‌شویم؟ یا بهتره بگوییم چه می‌کنیم یا چه نمی‌کنیم که در نهایت افسرده می‌شویم.

وقتی پا به سن می‌گذاریم دائم به خود می‌گوییم دیگر توان یادگیری گذشته را ندارم. به اصطلاح عامیانه؛ مغزم کوچک شده! این مشکل را چه کنیم؟ به نظر شما برای این مشکل راه حلی هست؟

انسان‌های غمگین چگونه می‌توانند دوباره شاد شوند و مهربانی را به دوستان و اطرافیان خود هدیه دهند؟ اصلا وقتی شادی وجود دارد چرا انسانها باید غمگین و عصبانی باشند حتما دلیلی برای غمگینی خود دارند ممکن است درد جسمی آنها، توان شادی آنها را ربوده یا ممکن است سختی‌های حال و گذشته زندگی آن‌ها رمقی برایشان باقی نگذاشته و یا …
اما عزیزان من همه مشکلاتی که گفتیم یک راه حل اساسی دارد می‌دانید چیست؟ مدیتیشن را یاد بگیرید و در زندگی خود به کار ببندید.

انواع مدیتیشن و کاربرد آنها:

1- مدیتیشن ساده

این نوع مدیتیشن برای افراد مبتدی طراحی شده است. افرادی که در ابتدا هیچ گونه شناخت و تمرینی در این زمینه ندارند بهتر است در ابتدا این تمرین را انجام دهند و به مرور که مهارت کسب کردند از انواع مدیتیشن پیچیده‌تر استفاده کنند.
روش کار بدین گونه است که انجام دهنده در حالت نشسته یا دراز کشیده چشمان خود را بسته و به راحتی عمل دم و بازدم را انجام می‌دهد، بدون این که بخواهد به خودش فشاری وارد کند، فقط توجه خود را به حرکاتی که انجام می‌دهد و احساسی که به او دست می‌دهد معطوف می‌کند؛ مثل توجه به این که از راه بینی هوا را وارد شش‌های خود کرده و از همان طریق نیز هوا را خارج می‌کند.

انجام دهنده می‌تواند در روز اول زمانی را که به این کار اختصاص می‌دهد، بسیار کم باشد مثلا از دو دقیقه شروع کند و هر روز یک دقیقه به این زمان اضافه کند تا در نهایت به پانزده دقیقه در روز برسد.

2- مدیتیشن چاکرا

در بدن انسان به طور کلی هفت چاکرا وجود دارد که از پایین‌ترین بخش ستون فقرات شروع شده تا فرق سر ادامه می‌یابد. هر کدام از این چاکراها دارای رنگی مختص به خود می‌باشند.

روش کار بدین صورت است که انجام دهنده به صورت چهار زانو می‌نشیند و چشمان خود را بسته و جریان انرژی را در ذهن خود تجسم کرده (مثلا یک مقدار زیادی انرژی را به صورت تجسم از راه دهان خود وارد بدن کرده) و از ابتدایی‌ترین چاکراه یعنی پایین‌ترین بخش ستون فقرات عبور داده و وارد چاکرای بعدی شده به همین ترتیب انرژی وارده را از تک تک چاکراها عبور داده و در این اثنا اگه گرفتگی در هر کدام از این چاکراها باشد با قدرت انرژی باز می‌شود.

مدیتیشن-چاکراها-min

مدیتیشن-چاکراها-min

3- مدیتیشن «متاء» یا عشق و مهربانی و دلسوزی

این مدیتیشن مخصوص افراد افسرده ومضطرب می‌باشد. طرز کار بدین صورت است که انجام دهنده در مکانی امن و راحت نشسته و چشمان خود را بسته و عشق و محبت و مهربانی را به سمت خود می‌کشاند و پس از چندین بار که این کار را انجام داد و خودش سرشار از عشق و محبت شد حالا نوبت این است که این عشق و محبت را به افراد دیگر هدیه کند بدین ترتیب که در هر جلسه فرد خاصی را در نظر گرفته و محبت و عشق را به سمت او گسیل می‌کند و اینقدر این کارو تکرار می‌کند که در نهایت تمام مردم دنیا را از این عشق سرشار کند.

4- مدیتیشن «ذهن آگاهی»

این مدیتیشن نیز مخصوص افرادی است که از استرس و اضطراب رنج می‌برند و یکی از پر کاربردترین و محبوب ترین انواع مدیتیشن است. روش کار بدین صورت است که انجام دهنده در مکانی راحت و بدون سر و صدا نشسته و چشمان خود را می‌بندد و بر روی تنفس خود تمرکز می‌کند، بدین ترتیب که با بینی خود به آرامی عمل دم را انجام داده و سپس عمل بازدم را نیز به آرامی انجام می‌دهد. در این روش تمام تمرکز باید روی عمل دم و بازدم باشد.

مدیتیشن ذهن آگاهی-min

مدیتیشن ذهن آگاهی-min

5- مدیتیشن «ذاذن» یا «ذن»

این مدیتیشن ریشه در مکتب بودایی «ذن» دارد. این مکتب، مکتبی است که اعتقاد مذهبی خود را بر اساس مدیتیشن استوار کرده‌اند بدون این که در مراسم مذهبی شرکت کنند یا کتب مقدس بخوانند؛ از نظر اینان مذهب و خداپرستی یعنی یک نوع بخصوص از مدیتیشن.

آنچه در این نوع مدیتیشن مهم است این است که نحوه نشستن، نحوه تنفس و همچنین افکار شخص در موقع نشستن و نفس کشیدن کاملا تحت کنترل شخص انجام دهنده باشد و هر سه این موارد با هم و به گونه‌ای وابسته به هم تحت کنترل انجام دهنده باشد؛ یعنی این اعمال در حقیقت چنان به هم وابسته باشند که در حقیقت یک عمل محسوب شوند نه سه عمل جداگانه.

روش کار بدین گونه است که انجام دهنده یک بالش کوچکی در زیر خود قرار داده به گونه‌ای که مقدار کمی از سطح زمین فاصله داشته باشد و از میان حالات متعدد نشستن در این نوع مدیتیشن یک نوع را انتخاب کرده مثلا به صورت کاملا چهار زانو بر روی بالش قرار گرفته به گونه‌ای که هر پا را بر روی ران پای دیگر گذاشته و پشت دستها را بر روی پاها قرار داده به صورتی که کف دست‌ها به طرف بالا باشد و پشت انگشتان یک دست بر روی کف انگشتان دست دیگر قرار بگیرد و نوک شست هر دو دست به هم برسد همچنین صورت خود را نیز به طرف بالا بگیرد، دهان را بسته و دندان‌های بالا و پایین را بهم بچسباند از طریق بینی نفس بکشد. تمام تمرکز باید بر روی تنفس و حالت بدنی و ذهن باشد تا نتیجه مطلوب به دست آید.

مدیتیشن ذاذن-min

مدیتیشن ذاذن-min

5- مدیتیشن ذکر یا «مانترا»

در این نوع مدیتیشن، انجام دهنده جمله‌ای را به صورت ذکر بارها و بارها تکرار می‌کند که این جمله، «مانترا» نامیده می‌شود. روش کار بدین صورت است که انجام دهنده یکی از روش‌های متعدد نشستن را به دلخواه انتخاب کرده؛ مثلا به صورت چهار زانو نشسته به این صورت که پای راست به صورت تا شده در زیر قرار گرفته و پای چپ بر روی پای راست قرار گرفته و دست راست را بر روی پای راست و دست چپ را بر روی پای چپ قرار داده، کف هر دو دست به طرف بالا باشد و نوک انگشت شست با نوک انگشت اشاره در هر دو دست به هم بچسبد و سپس از میان ذکرها یا «مانترا» ها یکی را انتخاب کرده مثلا «هام» و در مدت سه دقیقه مرتب این واژه را در ذهن خود تکرار می‌کند. همینطور می‌تواند تکرار این واژه «هام» را با عمل دم خود هماهنگ کند.

از انواع دیگر مدیتیشن میتوان به «چی کونگ»، «ویپاسانا»، «تانترا»، «یوگا»، «نادایوگا»، «کندالینی» و … اشاره کرد.
دوستان عزیز توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از فواید مدیتیشن در زندگی روزمره غافل نشوید و همچنین به یاد داشته باشید برای این که نتیجه مطلوب عایدتان شود حتما حرکات مدیتیشن را زیر نظر مربی با تجربه انجام دهید

در محصول صوتی آموزش مراقبه و مدیتیشن می‌توانید علاوه بر فهمیدن فواید مراقبه و مدیتیشن، آن را به طور کامل بیاموزید..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *